Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą pewne ryzyka. Wie o tym każdy przedsiębiorca, który kiedykolwiek na swojej drodze spotkał nieuczciwego kontrahenta. Takie spotkanie może okazać się niezwykle nieprzyjemne w konsekwencjach, jeśli chodzi o czystość prowadzonych przez nas zapisów księgowych. Sprawdzenie wiarygodności zagranicznego kontrahenta w polskim porządku prawnym leży po stronie polskiego przedsiębiorcy. Stosowne instytucje państwowe podpowiadają jednak jak to zrobić.

Nie każda okazja jest faktycznie okazją

Każdy przedsiębiorca powinien być czujny i zachować zdrowy rozsądek. Funkcjonując na zagranicznych rynkach niejednokrotnie możemy spotkać osoby, które będą chciały wykorzystać dzielącą nas odległość oraz różnice prawne i językowe, aby na przykład uniknąć płacenie faktury. Jeśli znalazłeś doskonałą ofertę sprzedaży u firmy zza graniczy albo ktoś z innego kraju chce kupić Twoje produkty na bardzo korzystnych dla Ciebie warunkach – nie ciesz się przedwcześnie. Zanim podejmiesz decyzję o dokonaniu transakcji, zdecyduj się na sprawdzenie wiarygodności zagranicznego kontrahenta , z którym miałbyś podjąć współpracę. Warto wiedzieć w jakiej kondycji finansowej jest nasz potencjalny kontrahent. Jak to sprawdzić?

Jak sprawdzić kontrahenta?

Warto rozpocząć od weryfikacji czy podmiot funkcjonuje w rejestrze firm prowadzonym w kraju, z którego pochodzi. Jeśli mamy do czynienia z kontrahentem z Unii Europejskiej sprawdźmy bazę danych podatników VAT, funkcjonujących na terenie Unii Europejskiej. Przydatnym narzędziem jest unijny system identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI. Możemy również sprawdzić czy firma prowadzi swoje przedstawicielstwo w Polsce. W tym zakresie pomoże Ministerstwo odpowiedzialne za sprawy przedsiębiorców, obecnie jest to Ministerstwo Rozwoju. Możemy skontaktować się również z palcówką dyplomatyczną funkcjonującą w kraju, z którego pochodzi firma, której wiarygodność chcemy zweryfikować. Dobrym rozwiązaniem może okazać się również kontakt z lokalną izbą handlową. Jeśli w grę wchodzi naprawdę duży kontrakt, aby mieć pewność bezpieczeństwa transakcji warto zainwestować i skorzystać z usług międzynarodowej wywiadowni gospodarczej. Koszty takich usług będą zależne od tego weryfikacji jakich danych będziemy potrzebować i oczekiwać.
Oprócz wyżej opisanych metod, warto również pamiętać, że bardzo często, jak to w życiu, tak również w biznesie – najprostsze metody są bardzo skuteczne. Dlatego weryfikując wiarygodność partnera biznesowego w pierwszej kolejności warto po prostu zapytać. Poprośmy o referencje lub przedstawienie listy klientów, z którymi firma współpracuje. Dzięki temu będziemy mieli możliwość dodatkowej weryfikacji poprzez kontakt z klientami. Dzięki temu poznamy również opinie na temat współpracy z nim. Drugim prostym sposobem, który powinniśmy wykorzystać w początkowej fazie weryfikacji jest sprawdzenie informacji w internecie. Strona internetowa i opinie, które możemy znaleźć na forach dyskusyjnych mogą być kopalnią informacji.

Autor