Wiarygodność kontrahentów, z którymi podejmujemy współpracę jest niezwykle istotna jeśli nie chcemy wpędzić swojej firmy w problemy. Niezapłacone lub nieuregulowane w pełni faktury to zmora każdego przedsiębiorcy. Takich przykrych sytuacji możemy uniknąć odpowiednio sprawdzając naszych partnerów biznesowych. Zadanie jest o wiele trudniejsze w przypadku kontrahentów zagranicznych. Większe jest także ryzyko, że spotkają nas przykre sytuacje. Nieuczciwe firmy wykorzystują bowiem bariery językowe, różnie prawne oraz duży dystans. Chętnie wybieranym przez polskich przedsiębiorców kierunkiem współpracy biznesowej są nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy. Dlatego warto wiedzieć jak sprawdzić kontrahenta niemieckiego .

Kilka kroków do pełnej weryfikacji

Weryfikację naszego niemieckiego kontrahenta warto rozpocząć od samodzielnego researchu w internecie. Analiza informacji zawartych na forach dyskusyjnych może okazać się przydatnym źródłem. Warto przyjrzeć się także prowadzonej przez niego stronie internetowej. Być może znajdziemy tam opisy dotychczasowych realizacji oraz rekomendacje firm, które wcześniej współpracowały z naszym potencjalnym partnerem biznesowy. O takie rekomendacje możemy także poprosić naszego kontrahenta. Dzięki otrzymanym informacjom lub tym które sami znaleźliśmy w Internecie będziemy mogli podjąć próbę kontaktu z tymi firmami, aby dowiedzieć się jak przebiegała współpraca i jak oceniają kontrahenta. Z racji, że Niemcy są członkiem Unii Europejskiej, powinniśmy sprawdzić także bazę danych podatników VAT, funkcjonujących na terenie UE za pośrednictwem unijnego systemu identyfikacji podmiotów gospodarczych – EORI. Zweryfikujmy także wiarygodność partnera w rodzimych, niemieckich bazach danych, stanowiących odpowiednik polskiego rejestru KRS.

Skorzystaj ze źródeł urzędów – podpowiadamy jak

W Niemczech sporo informacji możemy znaleźć kontaktując się z urzędami. Źródła urzędowe mogą stanowić dobre uzupełnienie wcześniej opisanych metod albo stanowić punkt wyjścia przy naszej weryfikacji. Przydatny może okazać się internetowy rejestr handlowy. Jeśli nasz kontrahent jest spółką (z wyjątkiem spółki cywilnej) to dane kontrahenta możemy sprawdzić pod adresem www.unternehmensregister.de w opdowiendiku polskiego KRS. Możemy również pobrać aktualny lub historyczny wypis z rejestru HR-Auszug. Podstawowe dane można uzyskać za darmo. Za bardziej szczegółowe informacje i wypis z rejestru będziemy musieli zapłacić, ale jest to kwota symboliczna – euro. Warto zajrzeć również na stronę www.bundesanzeiger.de. Znajdziemy tam sprawozdania finansowe przedsiębiorców i spółek. Obowiązek publikacji tych danych zależny jest od wielkości danej firmy, ale w przypadku większych organizacji prawdopodobnie uda nam się odszukać interesujące nas sprawozdanie finansowe. Sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana jeśli nasz kontrahent jest osobą fizyczną prowadzącą swoją dzielność gospodarczą, ponieważ u naszych zachodnich sąsiadów nie funkcjonuje spis, stanowiący odpowiedni naszego CEIDG. Jeżeli więc nasz potencjalny nowy niemiecki kontrahent jest osobą fizyczną to potwierdzenie jego danych będzie możliwe poprzez kontakt z urzędem gminy, z której dokonał on rejestracji.

Autor

Napisz Komentarz